2008.12.25. 10:51
Krumpliforgató
De blokk, az istenadta blokk nem volt meg hozzá. Kiderült, hogy az bizony a Józsi kistraktorjában szolgál, amit leginkább pótkocsi vontatásra használ, meg krumpliszedéskor ekét köt utána, azzal forgatja ki a burgonyát.
Fiatal barátaim mindig szörnyűlködnek, mikor egy ilyen, leggyakrabban Pannóniából készült gépet meglátnak. Én ezzel ellentétben - tudom, deviáns vagyok - népművészeti alkotásnak tartom.
Így született az a gép is, amit Kustánszegen fotóztam:
Ez egy zenekari alkotás, ugyanis a zenekar cimbalmosa és bőgőse szerkesztette a prímás számára. Áldozatul esett egy komplett Pannónia, egy Žuk hátsóhíd. Nem csak világítása volt, hanem mind a négy kerék fékezhető, sőt volt rajt kézifék is. Érdekes megoldás, hogy a váltókart és a kuplungkart úgy összehozták, hogy a sebességváltás automatikusan kiemelte a kuplungot. Mindez - mivel a blokk a gépész lábai között volt - akár kézzel, akár lábbal működtethető volt, külön-külön és egyben is. Hogy az ülés mögé miért Danuvia és miért nem Pannónia tank került, arra nem lehet magyarázatot találni.
Minden esetre zenészi mivoltukat nem hazudtolták meg, rendesen átkompnálták a Pannóniát.
De térjünk vissza ahhoz, amiben az én vázamhoz tartozó blokk szolgált.
Első ránézésre meghökkentő. A két cséplőgép kerék között eltűnik a blokk és a szerkezet. Nem kis fejtörést okozhatott Józsinak, mire kitalálta ezt a kompakt formát. Bár bevallotta, az első verzió négy kerekű volt, de gyengének bizonyult. Aztán mikor sikerült még egy Moszkvics 407-es váltót is szerezni, jött a királyság. A négy sebesség felszorzódott 16-ra, sőt mindjárt lett 4 hátramenet is. Tessék nézni, mire utaltam, mikor a kompaktságot emlegettem:Elöl a Pannónia blokk, ami hajtja a - a műszerfal alatti - Moszkvics váltót. Innen egy másik kombájnlánc viszi át az erőt a differenciálművet nélkülöző hajtótengelyre. A diffi hiánya kormányzásnál azért igényel némi erőt, mivel a kormány kenyérszervós vagy lehet inkább szalonnával működik.
A műszerfal megérdemel egy külön képet. A baloldali kapcsoló a távfényt és a tompítottat kapcsolja. A középső a slusszkapcsoló vagyis ezzel lehet rövidre zárni a megszakítót és így megállítani a motort. A jobb oldali kapcsoló pedig a banánhüvelyre adja a világítótekercs feszültségét. Hogy mi célból, nem tudni. Az ötödik elem a narancssárga visszajelző, ami a távfény bekapcsolt állapotát hivatott igazolni.
A kipufogó nemesen egyszerűre sikeredett. Józsi a két könyököt elvágta és hegesztett egy dobot. A tisztítása egyszerű, csak a két végéről kell a fedelet eltávolítania.
Figyelmet érdemel a kuplungkar. Ezzel nem volt szerencsém, ugyanis az új blokk kuplungjáig a rudazat nem ért el. Mivel megnyújtani bajos lett volna egy állítócsavarral toldottam meg.
Végül egy klasszikus felépítésű teher Pannónia, ami viszont a saját tulajdonomat képezi:
Figyelemre méltó a Trabant ventillátor, ami az ellenkező forgásirány miatt keresztben vezetett ékszíjjal hajtottak.
Pannónia szakértőknek rögtön feltűnhet, hogy a benzintartályon a manapság kisebb vagyont érő burkolt Pannóniákra jellemző felirat látható. Sőt, a kormány is TLB-ről származik. De elárulom, a váz is az. A blokkot már kiette belőle az idő, meg a sok métermázsa tűzifa, amit a platóján hazahordott.
TLB már nem lesz belőle, de a rendbehozataltól nem menekül.
Egy új link a témához.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.