Kedden este 9 óra körül elment a villany, majd néhány perc múlva visszajött. A Windowsnak azonban nem volt ideje újra bejelentkezni, ismét elsötétedett a képernyő, kialudt a villany. Ilyen korán nem szoktam aludni menni, mostanában inkább éjfél körül, de most kénytelen voltam, abban bízva, hogy reggelre helyreáll az áramszolgáltatás. Azt gondoltam, ilyen időjárás mellett ennyi időnek elégnek kell lenni.

Másnap (szerdán) reggel felébredve még mindig nem volt áram, hiába bíztam az E.ON ügyességében. Mit tud tenni az ember, kimegy havat takarítani. Ez a tevékenység nagyjából csak melléküzemág ilyenkor, sokkal fontosabb, hogy a szomszéddal kommunikálhassunk, ugyanis közben kiderült az E.ON-nal nem lehet, nincs mobilszolgáltatás sem. Az utcában van ugyan néhány vezetékes telefon is még, de annak a vezetéke is leszakadt, sőt a szomszéd utcában egy a T-Com által bizonyára korszerűnek tartott faoszlop is kidőlt. Jobban körülnézve találtunk még leszakadt TV-kábelt, ez szerencsére az oszlopot nem vitte. Szerencsére, mert ha viszi, a vasbeton alkotmány talán épp az autómra borul. Így elvoltunk egész nap, mondanom sem kell, az úttestet is feketére takarítottuk. Beszálltak a közben munkából hazaküldött családtagok, hisz sem az iskola, sem a hivatalok, sem más munkahelyek nem tudtak áram nélkül üzemelni. Aztán kiderült, víz sincs. Miután a víztározó megfelelőképpen leürült, lecsökkent a nyomás, majd teljesen elfogyott a víz. WC-tartályban maradt még valami, na azzal kellett gazdálkodni.

Estére az előzőleg lefőzött nagy termosz kávém is elfogyott, de még volt 12 fok a lakásban. Ebből következő reggelre maradt 8. Bemelegítésnek ismét lapátot ragadtunk, értesüléseket cseréltünk, de az enyhülő hóesés és az amúgy is 0 fok feletti hőmérséklet következtében sok lapátolni való nem volt. Többen a szőlőhegyre "menekültek", hisz ott a duruzsoló vaskályha mellett könnyebben elviselhetők a puritánabb körülmények is. No, meg ott lett leghamarabb villany (már a második napon), mivel a közeli ipari létesítményt viszonylag gyorsan visszakötötték. Minő luxus, a hegyen tévét is lehetett nézni :) Dél körül visszaállt előbb a víz, majd a mobil szolgáltatás is. Hívjuk az E.ON ügyfélszolgálatát. Kisasszony a vonal másik végén természetesen érdemben nem tud válaszolni, nem tudja mikor áll helyre a szolgáltatás, nem tudja milyen intézkedéseket tesznek a kárenyhítés érdekében, nem tudja milyen kötbérrel lehet számolni. Este aztán újabb hívás, másik kisasszony, ő még kevesebbet tud, amikor közlöm vele, hogy mellőzze azt a kifejezést, hogy "nem tudom", szó nélkül megszakítja a kapcsolatot. Közben a lakás - jó szigetelésének köszönhetően - "felmelegszik" tíz fokra, hogy reggelre lehűljön 6 fokra.

Számomra ez volt a kritikus helyzet, lehet, ha nem nézem a hőmérőt, nem is tudatosul bennem, de pechemre több mérőműszer van a lakásban, ennek legalább fele hőmérő. Van amelyik a külső, van amelyik a belső hőmérsékletet méri.

Innentől nem maradt más, mint menni két kört a faluban, amíg az autó elérte az üzemi hőmérsékletet és legalább az utastérben kellemes klíma alakult ki. Közben kiderült, hogy a falu közepén kitört fa villanyoszlopot kicserélték. Csak történik valami. Délután jön a hír, hogy a lakók kihívták az általam nem nagyon kedvelt RTLKlub stábját, ennek nyomán egy órán belül - az áramszünet harmadik napján - az E.ON áramfejlesztőt telepített, amivel a község egy részét ellátták árammal. Az MTI fotósa is ekkortájt kaphatott szagot. Közben a faluban kézről-kézre adták az innen-onnan nagy nehezen megszerzett áramfejlesztőket, hogy legalább a mélyhűtők le ne olvadjanak, elvileg 72 órát bírnak ki, ha jó a szigetelésük. A rádióban azt hallotuk, estére helyreállítják a szolgáltatást és már csak 12000 háztartás van áram nélkül. Az első nap még 50000-ről, a másodikon 34000-ről szólt a fáma. Délután még egyszer kiakasztottam az ügyfélszolgálatot. Ugyanis a beszélgetés előtt, anélkül, hogy a hozzájárulásomat kérnék - pontosabban, azzal hogy felhívtam őket, úgy gondolják beleegyeztem - rögzítik a beszélgetést. Mikor megkérdeztem a fiatalembert, aki most éppen a készüléknél volt, mi a prognózisa, azt a választ kaptam, még ma helyreállítják a szolgáltatást. Ekkor kicsúszott a számon, hogy rögzítettem. Erre felháborodott, hogy ahhoz nincs jogom, nem járul hozzá. Csodálkozásomnak kellett hangot adnom, ha ők rögzíthetik a velem folytatott beszélgetést, én miért nem tehetem meg ugyanezt? Erre közölte velem, hogy most azonnal megszakítja a beszélgetést. Este háromnegyed hétkor aztán valóban visszajött az áram közel 70 óra után.

Az eset azonban jónéhány kérdést felvet.

1. Amennyiben az E.ON (és a többi szolgáltató) megfelelő fejlesztéseket végez, gondolok itt elsősorban földkábelek fektetésére, a felmerült üzemzavarok nagy részét elkerülhette volna. Községünkben - más községekben is - az égbolt úgy néz ki, mint a pókháló, egymást keresztezik a villany-, telefon-, televízióvezetékek, amelyek többnyire valamilyen irányba dőlő oszlopokra vannak kifeszítve. Megfigyelte már a kedves olvasó, Magyarországon nem tudnak oszlopot, közlekedési táblát, reklámtáblát függőlegesen felállítani? Ahány darab, annyi felé dől. Itt még soha nem láttam szolgáltatót, aki zeknek a "bótoroknak" az igazításával foglalkozott volna, mit pedig a szomszédos Ausztriában gyakran megfigyelhettem.

2. Szintén több üzemzavart meg lehetett volna előzni, megfelelő karbantartással, az eszközök megfelelő ellenőrzésével. A fentebb már említett faoszlop például a betongyám felső rögzítőcsavarjánál törött el, ha azt megfelelően ellenőrzik korábban és időben kicserélik, ezt nem most kellett volna megtenni. A rádióban és a sajtóban az E.ON vezérigazgatója vitába szállt azokkal, akik az erdei nyiladékok tisztítását hiányolták, arra hivatkozva, hogy a jogszabályok azt nem teszik lehetővé. Kérdezem az az erős energia lobby, amely jónéhány jogszabályt kiharcolt, többnyire a fogyasztók terhére, miért nem harcolta ki azokat a jogszabályokat is, melyek az üzembiztonságot növelnék?

3. Ha már a havária létrejött, milyen kárenyhítő intézkedéseket tett az E.ON? Két napig gyakorlatilag semmit. Az ügyfélszolgálatuk részben a T-Mobile hálózat kiesése miatt számomra elérhetetlen volt, amikor már tudtam telefonálni, gyakorlatilag érdemi választ nem kaptam, sem az üzemzavarra, sem a kárenyhítésre vonatkozóan. De miután a második napon a megyei vezetés, a helyi önkormányzatok felismerték a katasztrófahelyzetet, ők sem kaptak megfelelő információkat. Véleményem szerint ők maguk sem tudták felmérni, ez pedig megkérdőjelezi az E.ON vezetőinek alkalmasságát. Nem használták ki azokat a lehetőségeiket, amivel a kárt enyhíteni, a hangulatot javítani lehetett volna.

4. A negyedik kérdés a kártérítés, a kötbér kérdése. Sajnos nincs cérnám hozzá, hogy a az E.ON több részre elosztott szerződésén kiigazodjak. De valami olyant vettem ki belőle, hogy nem teljesítés esetén napi 5000 Ft kötbért fizetnek, automatikusan. Természetesen az E.ON vis major-ra hivatkozik. Nagyon kiváncsi vagyok, ez mennyire fog megállni, hisz a fentebb leírt fejlesztések hiánya, az elégtelen karbantartás megkérdőjelezi a vis major-t. Minden esetre az E.ON vezetői is érzik, hogy valami nincs rendben, lévén, hogy 10000 Ft-os élelmiszerjegyet ajánlott fel az üzemzavar elszenvedőinek. Pontosan nem tudom csak a "három naposok" vagy a többiek is kaphatják, de úgy gondolom, ezt az ügyet ennyivel nem lehet elintézni. Ha valakinek leolvadt a mélyhűtője 25 kiló hússal, az már legalább kétszerese a szolgáltató által felajánlott adománynak. Hűtőláda pedig majd minden falusi háztartásban van. Ez az akció 50000 fogyasztóval számolva is félmilliárd forintjukba kerül. Ha ehhez hozzáveszem a kötbért, az újabb 480 millióval terhelné az E.ON kasszáját. Az összeg nagysága is jelzi az ügy komolyságát.

5. Az utolsó kérdés, milyen következtetéseket von le, milyen intézkedéseket tesz az energiaszolgáltató annak érdekében, hogy az ilyen haváriák esélyét csökkentse. A fentiekből is következően én a következőket tenném:

  • Sürgősen érdemben felülvizsgálnám a hálózat állapotát
  • Fejlesztéseket végeznék a földkábelok javára a légvezetékek ellenében
  • Megfelelően felkészíteném az ügyfélszolgálati munkatársakat ilyen helyzetek kezelésére
  • Az eljárásaimban pontosan leírnám, hogy ilyen havária esetén kinek mi a teendője.
  • Érdemben kommunikálnék a fogyasztóimmal, a különböző szintű önkormányzatokkal, minden rendelkezésemre álló eszközt (tv, rádió, sajtó, ügyfélszolgálat, hangosbemondó, rendkívüli falugyűlés, stb.) hatékonyan használnék a tájékoztatásra.

Tisztelt olvasó!

Írásomban szándékosan kerültem, hogy érzelmi oldalról közelítsem meg azt a szituációt, amibe ezen a héten 150-200 ezer társammal együtt csöppentem. Ugyanakkor igyekeztem a haváriát objektíven elmondani, minden oldalról megvilágítani. Arra kérlek, ha neked is van annyi önuralmad, hogy érzelmi kitörések nélkül kommenteld az írásomat, tedd meg azt!

Kis linkgyűjtemény a teljesség igénye nélkül:

Index.hu

Négy településen továbbra sincs áram

Végre van áram a Dunántúlon

Harmadik napja vannak áram nélkül Vasban, Zalában

Több helyen csak pénteken lesz áram

Délig sem állt helyre az áramszolgáltatás

120 nyugat-dunántúli településen nincs áram

18 településen nincs áram a hó miatt

Népszabadság

Húsz centi hó, három nap áramszünet

Zalai Hírlap:

Települések áram nélkül - ébredező energiaszolgáltatás (frissítve)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://redcat.blog.hu/api/trackback/id/tr93913917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása