Redcat 2008.02.24. 12:03

A profi

A múltkor - sokak véleménye szerint - megköpködtem a magyar kisipari feszültségszabályzót.
Ma a bolhapiacon megakadt a szemem egy másikfajtán. Az eladó elmondása szerint Ford és működőképes. Alku nélkül kemény 500 Ft-ot fizettem érte:



Kívülről nem igazán bizalomgerjesztő darab, sokat mond az alu öntvényház. A tranzisztoron (tirisztoron?) a felirat már olvashatatlan, sőt némileg korrodált a háza.


Alulról egy aluminium lemez zárja, amit mindössze egy csavar rögzít. A furat élétől egy gumigyűrű védi a vezetékeket, a kábelköteg végén - bizonyára Ford specifikus - csatlakozó. A hat érintkezőjéből, mint később kiderült 3 csatlakozik az elektronikához.
Az alu zárólemezt levéve a következő tárult a szeme elé:

Nem csak a furat élén van tömítés, de az egész lemez alatt. Ez elégséges arra, hogy a por ne jusson be a készülékbe. Bár az alkatrészek szép állapotából arra következtetek, hogy a pára sem talált magának utat, sehol korrózióra utaló nyom. A felépítése roppant egyszerű, követték az elvet, minél kevesebb alkatrész, annál kevesebb hibaforrás. Két tranzisztor, 5 ellenállás, 4 dióda, 2 Zener-dióda és egy kondenzátor alkotja az egységet. Semmi speciális, sőt kifejezetten kommersz, bármelyik alkatrészt meg lehet kapni a boltban. Az alkatrészek le vannak ültetve a panelra, bár én még tettem volna alájuk egy kis ragasztót is. A porcelán ellenállások külön csavarral rögzítve, szóval korrekt.




A két M3-as anyát lecsavaroztam. majd a kalapos tranzisztor lábait kiforasztottam, így kijött a panel:


A panel vezetékes oldala szépen néz ki, tiszta, korróziómentes. A rajta lévő felirat szerint az Intertonic gyártotta. A panelba ültetett tarnzisztort a bélyegzés szerint 1976 38-adik hetében gyártották. A többi alkatrészen nincs dátumbélyegzés, ha csak a nagyteljesítményű ellenállásokon lévő "71" nem az.
Sajnos a kiépítés során, a legnagyobb óvatosság ellenére a panel egy helyen elszakadt, de javítható. Ezen a ponton található a panel egyetlen hiányossága, ha a beültetett csőszegecseket elnitelik, ez nem fordult volna elő. De majd visszaépítésnél kijavítom a hibát.
Abból ítélve, hogy személygépkocsiban volt - az eladó szerint is, meg a méreteiből is arra lehet következtetni - 12 voltos lehet. A visszáram kapcsoló hiánya pedig generátorhoz való feszültségszabályzóra utal. Ezért mivel a TS-t át akarom építeni 12 voltra, lehet, kis tuning után ezt fogom felrakni a motorra.

A bejegyzés trackback címe:

https://redcat.blog.hu/api/trackback/id/tr30352318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása