Terjedőben a játék, főleg Csíkos Zsolt a Totalcar-on a nagy mestere, vegyünk használt autót virtuálisan. Gondoltam ma Szilveszter nevenapján, ha már eredeti ötletem nincs, majmolok egyet. Hátha rábukkanok valakinek valamire.

Tehát irány a mobile.de éhgyomorra így ebéd előtt, de majd ebéd után is folytatjuk. Bár autóval többet megyek, kellene is valamit venni, de a motor az örök szerelem. Éppen 69670 db a kínálat, van miből választani. De engem most az éppen veteránkorú kétkerekűek érdekelnek. Szűkül a kör, már csak 22243, ha bejelölöm felső határnak 1980-at. (Te isten, az is lassan 30 éve elmúlt!). Mivel a stampedli kategóriát nem kedvelem, lőjjük ki azt is, nézzük először 126-250 ccm-ig mit kínálnak. Marad 459 db. Akkor lássuk a medvét.

A lista mindjárt egy csúzlival indít, MZ ES 150/1, mindössze 230 euróért. Első ránézésre látszik, hogy néhányan már küzdöttek vele - ha nem is az OCC színvonalán - hogy valamit varázsoljanak belőle.

De nézzük a leírást:

Eladom türkizzöld MZ ES 150-emet. Nem rozsdás, a tank is rozsdamentes. A használat látszik rajt (40év), üt az első kerék. Az ülést fel kell újítani és a jobb villogó letörött. Indítható, mentem vele egy 10-15 kilométeres kört, kifogástalanul működik. A hátsó lámpában viszont kiégett a szofita. Az első sárfogón vannak egyenetlenségek és hiányoznak a papírjai. A megszakítót (és bizonyára a gyertyát is) cserélni kell, aztán úgy megy, mint az első napon.A képeken hiányzó baloldali oldalfedet adom hozzá. A porlasztó ki lett tisztítva.

A 150-esekből kevés került Magyarországra, a 125-ösöket pedig szinte csak nekünk gyártották. Ennek az volt az oka, hogy nálunk a 150-est nem vették a magasabb biztosítási díj miatt. Nekem is egy ilyen 125-ös volt az első motorom, nagyon szitált az eleje a legváratlanabb helyzetekben, nem szerettem, hamar eladtam. Megjelenésekor szokatlan volt, hogy a kormánnyal nem fordult a lámpa, sokan ezt ma is hátrányaként említik, nekem soha nem volt vele gondom. Amúgy a futóművet leszámítva megbízható, ma is kellemesebb városi motornak gondolom, mint egy műanyagrobogót. Igaz, csak közlekedni lehet vele, egykerekezni nem. 

Kilőttem a kereskedőket is, a maradék 276 motor többsége megint csak MZ, de keressünk valami japánt, sokadikra egy Yamaha XS250.

Két db Yamaha XS 250-et kínálok. Az egyik 1979-es februárig műszakis, forgalomban van és menetkész. 24000 km-t futott, jó állapotban van, ój gumikkal. Adok még egy még egy második 1978-as évjáratú XS 250-e, 43000 km-rel az órájában. Ezt alkatrésznek vagy restaurálni, elbontani kár lenne.

A képről sokat nem lehet megállapítani, de úgy tűnik a festése eredeti és kicsit több, mint 2000 km oda-vissza. Bár két motorért lehet megérné elmenni az Óperencián túlra. Ugyanis a kalandozó magyaroknak az jelentette a nagy távolságot, ha átkeltek az Enns folyón (über Enns). A folyó elmocsarasodott részét őrizte meg a magyar népmese Óperenciás-tengerként.

 És hogy azoknak is kedvezzek, akik a hangját akarják hallani:

 

Kínálnak valamit magamfajta notórius kosárban vásárlóknak is, vevőcsalogató 990 euróért: DKW RT 200/2

Jó alap a felújításra, A lemezek jó állapotúak, nagyrészt eredeti fényezéssel, a restaurálás céljától függően akár használhatók is. A krómozott részeken felületi rozsda. A blokk állapotáról nem tudok mit mondani.

Az kimaradt a leírásból, hogy a tankhoz elő kell venni a kihúzó-kalapácsot, aminek használata fényezéssel jár. Ezzel együtt komplettnek látszik, mégis sokallom az árát, nem volt ez a maga korában sem keresett motor. Érdekes a (nyugat)németeknél a háború után is fennmaradt a 200-as kategória, amit a háború előtt azért kedveltek, mert az ennél nagyobb motorokra már jogosítvány kellett. Forrásaim szerint ezt a modellt 1954-55-ben gyártották, a magyar diszidensek jóvoltából 1956 után jónéhány darab került belőle Magyarországra is, többnyire nászajándékként, mivel arra nem kellett vámot (új ár 50%-a Schwacke szerint) fizetni. Ha a fiatal pár nem akart motorozni, egy ilyen darab azért megalapozta a házasságot anyagilag.

Feljebb menve az árban sem bővül a kínálat, MZ-k, Trollok, Jawák, Simsonok váltogatják egymást néhány japánnal.

Aztán találok egy Maico M250B-t 1963-ból 1550 euróért. No ehhez semmi kötődésem, talán csak annyi, hogy motorban militáns vagyok, különben nem rajongok az egyenruháért.

Az egykori Bundeswehr-gép krómfelniket és krómozott kipufogókat kapott. Ezenkívül újra lett cserélve a kábelköteg, a dinamó, az ülés, a fényszóró, a gumik és a benzincsap. A tankot kétszínúre fényeztettem. A motor kifogástalanul működik.

A sámlira támasztott motorhoz elég szűkszavú leírást bigyesztett tulajdonosa. Azért az megállapítható, hogy saját kedvtellésére építette fel tulajdonosa, ha valaki látatlanba akarná megvenni, nagy meglepi nem lenne.

Az inkább olaszosnak hangzó Maico név egy német (sváb) céget takar a Maisch & Co-t. Akik követték a világ crossversenyeit a hatvanas években, azoknak ismerősen cseng a név. Ők gyártották a Bundeswehr-nek az első terepmotorkerékpárt, ezeket rendszeresítették a kevésbé terepbíró Triumph-ok és DKW-k helyett. A civillel szemben a katonai változat ovális csővázat, másfajta sárhányót és kipufogót kapott. 1960-ban kezdték gyártani és politikai okokból a gyártás egyharmadát át kellett adni a Zweirad-Unionnak de ezekhez is a blokkot, a tankot, a villát és a fékdobokat a Maico szállította. A két cégnél készült belőle összesen 10000 darab.

Azért nekem katonásan jobban tetszik, markánsabb:


 Befejezésül jöjjön egy szívünkhöz közel álló motor Pannónia 250 TLF, 1958 decemberéből.

Az eladó még szűkszavúbb, mint a Maico esetében:

Restaurált Csepel, magyar, eredeti alkatrészekkel restaurálva. Nincs átalakítva, porszórás, új gumik, motor felújítva, stb.

Pannóniás barátaim rögtön meglátják, hogy az ülés nem Markazon lett felújítva, na meg furcsálhatják a kürt szerelési módját. Igényes vevő bizonyára a lámpafejen is állítani fog, de jó szemű pannóniások majd megköpködik a motort.

Az ára? Büszke 1999 EUR. Lassan kezdünk hozzászokni, hogy így felértékelődött kedvenc motorunk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://redcat.blog.hu/api/trackback/id/tr61850140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2010.06.26. 10:42:59

Vicces, hogy Mz ES 250/2-esem van és egy Yamaha XS250 beszerzésén is filózom:-DDD
süti beállítások módosítása